Een huurder die niet betaalt kan u veel kosten. De (huur)achterstand loopt iedere maand namelijk verder op en uw ergernis daarover vast ook. Ons advies: voorkom dat er een te hoge huurschuld ontstaat. Loopt de schuld namelijk ver op, dan kan de huurder die mogelijk niet meer terugbetalen en betaalt u de rekening.
Wat te doen wanneer uw huurder niet betaalt?
Zelf kunt u, als uw huurder niet betaalt, een herinnering sturen of de huurder bezoeken of bellen. Wanneer u dat snel doet, geeft u uw huurder een duidelijk signaal dat deze de huur tijdig moet betalen. Het is natuurlijk niet bedoeling dat u hier iedere maand een hoop tijd mee kwijt bent. Uw huurder dient gewoon op tijd te betalen!
Laat een huurder SNEL weten dat de huur op tijd moet worden betaald
Wat is snel? Wij adviseren om binnen 3 tot 4 dagen (misschien is de betaling al onderweg) uw huurder te benaderen. U hoeft deze vervolgens ook geen 14 dagen de tijd te geven om alsnog te betalen. Huur is een brengschuld. Wanneer de huurder niet op tijd betaald is deze automatisch in gebreke. Vergelijkt u het maar met de bakker die daags na een bruiloft de bruidstaart komt brengen. Die is ook in gebreke. Vraag om betaling binnen 3 of 4 dagen en leg eventuele afspraken even vast per mail of app.
Huurder met financiële problemen?
Heeft uw (consument) huurder meerdere problemen op financieel gebied; verwijs de huurder dan door naar de gemeentelijke schuldhulpverlening.
Geen contact met huurder mogelijk?
Krijgt u geen contact met uw huurder, stuur dan binnen enkele dagen na de herinnering een sommatiebrief. Wanneer u te maken hebt met consumenten zijn er speciale regels voor die sommatie. U kunt een voorbeeldbrief downloaden via de pagina Opdrachtgevers op onze site. Voor bedrijven moet u in ieder geval melden welk bedrag betaald moet worden en een uiterste betaaldatum.
Geen reactie op sommatie? Schakel de professional in!
Reageert uw huurder niet op de betalingssommatie dan is het in ieder geval tijd om deskundige hulp in te schakelen en uw vordering ter incasso uit handen te geven aan R&R Gerechtsdeurwaarders.
Wat mag u dan van R&R Gerechtsdeurwaarders verwachten?
Wij reageren direct en meestal dezelfde dag want tijd is geld, zeker in huurkwesties. Wij gaan met u in gesprek over uw wensen. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld of u van uw huurder af wilt of dat u enkel betaling wenst.
Is er sprake van wanbetaling door Covid?
In de huidige tijd kan er mogelijk ook sprake zijn van wanbetaling door Covid. Denk bijvoorbeeld aan Horecazaken of schoonheidssalons die door overheidsmaatregelen gesloten moesten blijven. Mag u de volledige huur doorberekenen? De Hoge Raad heeft daarover recent een beslissing genomen. Wij adviseren u graag.
R&R Gerechtsdeurwaarders ook voor uitzettingsprocedure
Wanneer er een vonnis is gewezen en de beslissing is gevallen dat uw huurder het gehuurde dient te verlaten dan kunnen wij voor u het gehele proces rondom een uitzetting verzorgen.
Menselijke en professionele aanpak
Bij R&R Gerechtsdeurwaarders werkt u samen met ervaren medewerkers die zich graag vastbijten in uw vordering. Wanneer het moet, hard, maar altijd met hart. Als het nodig is ook buiten de ‘gewone’ kantooruren.
Meer weten?
Wilt u weten hoe wij uw kunnen helpen bij huurders die de huur niet betalen? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden. Neem contact met ons op; telefonisch 076 – 30 33 955 of per mail info@rr-deurwaarders.nl.